Tomáš Halada o tom, co vidí, co vyzkoušel, co si myslí...

Volba prezidenta ČR 2008

Téma: Politika
Volba prezidentaJak přesně prezidentská volba probíhá? Kdo volí? Kolik potřebuje vítěz hlasů? Co se stane, když je nedostane? Ne každý má o způsobu prezidentské volby v České republice jasno, a tak zkusím udělat takový malý souhrn, který pro letošní volbu platí. Volba prezidenta je poměrně jasně popsána v ústavě, toto je výtah z ní.

Kdo a kdy volí prezidenta

Volba prezidenta je bohužel nepřímá. Osobně bych byl raději, kdybych se mohl vyjádřit sám a nesledovat jen "kupčení" s hlasy v parlamentu. Je škoda, že při poslední volbě se nikdo nepoučil a za těch pět let se na způsobu volby prezidenta nic nezměnilo.

Prezidenta republiky volí Parlament na společné schůzi obou komor. (Tedy pro upřesnění, volby prezidenta se účastní: Poslanecká sněmovna – má 200 poslanců; Senát – má 81 senátorů.)

Volba se koná v posledních třiceti dnech volebního období úřadujícího prezidenta republiky. Uvolní-li se úřad prezidenta republiky, koná se volba do třiceti dnů.

Navržení kandidáta k volbě prezidenta

Navrhovat kandidáta je oprávněno nejméně deset poslanců nebo deset senátorů. Myslím si, že je škoda, že si jedna strana navrhne jednoho kandidáta, druhá druhého, a že volba prezidenta je jen přetahování mezi těma dvěma. Mohlo by to být zajímavější :(

Prezidentem republiky může být zvolen občan, který je volitelný do Senátu. (Do Senátu může být zvolen každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 40 let.) Nikdo nemůže být zvolen více než dvakrát za sebou.

Volba prezidenta

Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců i nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů.

Nezíská-li žádný z kandidátů nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a všech senátorů, koná se do čtrnácti dnů druhé kolo volby. Do druhého kola postupuje kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Poslanecké sněmovně, a kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Senátu. Zvolen je kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců i nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů.

Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve druhém kole, koná se do čtrnácti dnů třetí kolo volby, v němž je zvolen ten z kandidátů druhého kola, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců a senátorů. Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve třetím kole, konají se nové volby.

Uvidíme, zda se naši zákonodárci dohodnou na veřejné volbě. Pak by bylo jasné, kdo komu dal hlas. Osobně ale trochu fandím tajné volbě, kvůli menší možnosti nátlaku vedení jednotlivých stran na své poslance a senátory. Ve volbě prezidenta by měl být hlavní názor lidí, ne názor strany, to už jsme tu měli....

Prezidentský slib

Prezident republiky se ujímá úřadu složením slibu. Volební období prezidenta republiky trvá pět let a začíná dnem složení slibu. Prezident republiky složí slib do rukou předsedy Poslanecké sněmovny na společné schůzi obou komor. Slib prezidenta republiky zní: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj úřad budu zastávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.".

Zdroj: Ústava České republiky


Článek Volba prezidenta ČR 2008
byl publikován: 20. ledna 2008, 0:01 :: Vytisknout článek

Komentáře (18)

Máš k tomu co napsat? Tak to napiš!
1
mir.bohem - WWW - 20.01.2008, 02:07:52

hezky napsáno,

-bohužel volba presidenta této země se zvrhla už minule v nedůstojné a občany tohoto státu pohrdající pragmatické (tajné)..lol.. kupčení s hlasy zvolenců, kdy je veřejným tajemstvím, že president byl zvolen díky lobbystům kteří za zády národa zdatně volící většinu u komunistů vyjednali a za různé prebendy i podíl na moci ji vyměnili.. Tajná volba tomu jejich mlžícímu post alibismu jenom nahrává.. Takže tajné leda zůstává pouze to co za to kdo dostal..

Někdo by mohl říci hmm.. tak to bohužel chodí.. a já na to říkám, hmm taková vážná je to komedie a fraška, ( dodat by se rýmem s mírnou nadsázkou dalo: kdy parta všehoschopných lumpů volí svého šaška- tady pardon Vaška ) a hned můžu dotat, že takto zvolený president nebude nikdy mým presidentem, protože já to vnímám prostě a jednoduše tak jak to je - jako na občanech této země podraz..

Přímá volba presidenta by bylo vetší PR divadýlko, ale aspoň by se v ní k tomu mohl svobodně vyjádřit každý koho se to týká.. tj. každý občan této země.. a hlasy, že od toho tu máme zastupitele neberu, protože ti zastupitelé, tak jak stále svými činy dokazují a ukazují- zastupují prospěchářsky ve svých zájmech leda tak samy sebe a ty své partičky.. - se zastupováním občanů této země už nemá jejich působení nic společného - tedy kromě toho, že si v ústavě a v zákonech něco takového definovali a čímž se tak akorát zaštiťují - a to je bohužel skutečnost tak jasná, že ji dneska už musí vidět i slepci..

Takže sorry za takto zvoleného presidenta se dá akorát tak stydět..

Když už mají volit hlavu státu zastupitelé - tak VEŘEJNĚ a v přímém přenose, s osobním zdůvodněním každého poslance proč dává hlas právě tomu kandidátovi kterému ho dává.., bo oni mají být našimi ZÁSTUPCI, nám mají skládat účty, veřejnými jsou činiteli, veřejnost zastupují - takže veřejně a žádné za zádama potají, jak zloději dělat čachry - machry.. .-)


2 Re: volba prezidenta tak trochu fraška..
Tomáš Halada - WWW - 20.01.2008, 11:01:36
[1] Otázkou je, co je menší zlo: veřejná volba prezidenta, nebo tajná volba prezidenta?
Při tajné je tu to riziko, co jsi popsal (tajné domluvy, případně horší "obchody". Výhodou ale je, že kdo chce volit podle svého a jinak než strana nařídila, má v tajné volbě trochu větší prostor.
Při veřejné volbě prezidenta vidím jako největší problém zodpovědnost ke straně, které nařídí "vol Frantu", a kdo ho volit nebude, okamžitě se vystavuje riziku, že se vedení strany znelíbí. Pokud by tohle odpadlo (strana by nechala volbu čistě na názoru svých členů), a hlasovalo by se veřejně a klidně s vysvětlením, nevylučuje to pořád to riziko tajných dohod..
Hlavní průšvih v naší zemi je to, že volba prezidenta je příliš stranická záležitost. Kdyby poslanci a senátoři volili kandidáta podle přání lidu (který mají zastupovat), bylo by to o poznání jednodušší.
3
borek - 29.01.2008, 09:55:30
Pokud tak vážná věc jakou volba hlavy státu je sklouzává k volbě politiky ve státě, je ve volebním systému cosi špatně nastaveno, Jsem pro přímou volbu s vědomím vyspělosti našeho národa nevím čeho se politici obávají pokud nejsou pouze kšeftmany !
4 hrůza
lenka - 11.02.2008, 08:33:35
Volba prezidenta trvá moc dlouho. Myslím si, že tam poslanci chodí s kufříkama plnýma peněz, aby se mohli navzájem uplatit. Jsem pro to, aby se volil prezident občany!
5 Jsem pro Klause!
Evča - 11.02.2008, 08:35:09
Já jsem pro volbu tajnou. Věřím, že by tak Václav Klaus mohl obdržet více hlasů. Takto ve veřejné volbě se voliči z ČSSD bojí volit Klause, aby je Paroubek nevyrazil. Samozřejmě by i jiní voliči z jiných stran mohli volit toho druhého než při veřejné, ale věřím, že více voličů vidí Klause jako nejlepšího kandidáta na prezidenta. Václav Klaus jako jeden z mála to od začátku republiky myslí s ČR dobře. Nechápu, jak někdo může věřit straně ČSSD. Vždyť ti když otevřou pusu, tak jen haní ODS a lžou. Přijde mi, že mají dopředu naučené fráze, které omílají stále dokola. A jsem tim už znechucená. Je i jasné, že ODS také není svatá, ale ti alespoň vypadají odpohledu trochu vzdělaně. Zatímco Paroubek........... Doufejme, že druhé volby(které by posledních zpráv měli být již tento pátek) proběhnou lépe a ODS a ČSSD se nebudou opět jen obviňovat a přetahovat si voliče. Sice pro Švejnara nejsem, ale je mi jak Klause tak Švejnara už líto.
6
Lucie - Mail - 11.02.2008, 12:56:08
Je mi jedno jestli jsou volby tajné nebo né. Věřím Klausovi
7 konec vládě
Antonie - Mail - 11.02.2008, 18:07:37
Myslím,že by všichni lidé si měli vzít klíče a jako v roce 1989 vyrazit do ulic.Volby prezidenta jsou jen vyvrcholením neschopnosti vlády společně komunikovat.U nikoho není prioritou rozkvět ČR, ale hlavně své blaho,moc a kariéra.To platí i o současném prezidentovi-neomylném Klausovi.Snad pan Švejnar by měl tolik sil,aby tuto situaci v republice změnil.
8 .....
Mirek - 12.02.2008, 09:46:59
tak už by ste se ale mohli dohodnout..kdo bude prezidentem:-P:-P
9 Co si myslim
Madla - 13.02.2008, 16:28:43
Myslim si, ze Klaus je dost dobry prezident. A ma neco v hlave. Je lepsi nez Havel, a dokud nezacali prezidentske volby, tak jsem nevedel ze nejaky pan Svejnar existuje (kdyby lidi volili prezidenta, tak proc by jste dali Svejnarovi hlas??? Ja ho neznam, nevim ani ze by se nekdy zajimal "o CR"). Kdyz prohraje, tak pojede zase domu do USA. Ma americke obcanstvi, a to se me zda trosku blbe, ze mu dovolili s tim obcanstvim kandidovat. Nase politika je tak zkazena, ze to neni mozne!!!To je muj nazor, i kdyz se mnohym nelibi, bohuzel. U nas v republice se snad muze vse!!!!!
10 Lidi proberte se konečně!!!!!!!
Hadice - 14.02.2008, 00:01:36
To co se v posledních 14.dnech v naší republice děje je nemožné.Nechci nijak urážet pana Švejnara,ale opravdu si myslím,že člověk,který má AMERICKÉ OBČANSTVÍ a žil od svých 17.let v Americe a do Čech přijede jen na kandidaturu na prezidenta,jeho žena numí ani pořádně Česky, nemá v České republice jako kandidát na prezidenta této země co dělat,to se na mě nezlobte,Opravdovým kandidátem na prezidenta ČR,by měl být občan Čr s občanstvím v ČR,žijící na území ČR nějakou dobu,a né člověk z AMERIKY.Většina národa ho nezná,znají ho jen lidé zabývající se technikou a ekonomikou,ale většina lidí se nezabývá jen ekonomikou a technikou.Já pana Švejnara taky neznám a je to škoda.Úplně souhlasím s předešlým komentářem od Pana či slečny Madly,Madla.Každý by si měl před volbou prezidenta říci jednoduchou otázku:Jak dlouho znám a kolik toho vím o kandidátech na prezidenta republiky? O panu Klausovi mnoho(hlavně dobrého) a o panu ŠVEJNAROVI?(!!!!!!! N I C !!!!!!!).Poté se sami rozhodněte.
11 To je komedie
Andrea - Mail - 15.02.2008, 10:59:36
Je to směšné, a zároveň trapné a nedůstojné. Co se děje tady, to se neděje nikde. Volím Klause, je to dobrý prezident. Nesnáším Topolánka a Paroubka. Nejsou to lidi!
12 ostuda
pavla - Mail - 15.02.2008, 17:19:17
to je hruza je to volba prezidenta nebo dětske pískoviště kde se děti hadají o babovičky je to ostuda a hlavně co to stojí hlavně že si utahujeme opasky ale kdo oni se najedi napiji zadarmo kdzž je to jejich prace ne
13 vrchol
martin - Mail - 18.02.2008, 15:30:47
necchápu nejake kulky,střelny prach ani vyhruzne dopisi.toto je opravdu neco je na kazdem koho voli
14
moused - 19.02.2008, 14:46:56
Byla to cele fraska. Kdo jiny by mel byt prezidentem nez Klaus? Prezident nas reprezentuje, ostatni kandidati byli jen tak do poctu,aby se mohli hadat a aby si CSSD mohli nakonec dupnout, "My vam dame hlas Klausovi, ale chceme za to neco jinyho"
Takze tak
15 volba
Zdenek - 20.02.2008, 00:03:45
Zásadně bych byl pro veřejné referendum, či hlasování, ať si to pojmenujeme jak chceme.
Pokud ne tak jedině pro tajnou volbu. Takovéhle hračky kdo kde a jakto že zrovna nebyl, vylučování ze strany atd. to je absolutně nedůstojné programu oněch politických stran, prašivci už nedělají nic jiného než jak strhnout vládu na svoji stranu.
Ostatně zásadně nevěřím ČSSD, většina kauz s kriminálním a politickým vlivem vznikla právě od CSSD a Paroubek se od toho může všelijak distancovat, když v tom sám nemá prsty, tak jsou to vždycky poradci a "lidé" na špinavou práci. Proč vždycky se CSSD zasazovala o omezení či zamezení informovanosti veřejnými a hlavně nezávislými medii? To už si probere snad každý sám. Ti sklaní čeesesdáci stejně tomu nikdy nebudou věřit a slepě půjdou za Paroubkem jako ovce, tak jak na slovensku to stádo za Mečiarem.
Přesto nesouhlasím s mnoha výroky Topolánka atd, ale Patroubkovi nevěřím ani půl slova i když je podpořeno stranickou vírou a já nevím čím ještě.
Ahoj
16 Vtip na volbu prezidenta
Tomáš Halada - WWW - 21.02.2008, 15:02:11
Viděl jsem někde hezký vtip :-)
Paroubek: Ale jo, ať je příště klidně přímá volba prezidenta všemi občany ... ale kde vezmem tolik kulek??
17
bublina - 24.02.2008, 14:28:20
nerikam ze klaus je nejlepsi clovek, ktery by mohl stat v cele republiky, ale je dostatecne reprezentativni a vice mene ceske politice rozumi [jestli to teda jde]......svejnar prece nemuze byt prezidentem a jestli se o to bude pokouset za pet let ja nevim, ale musel by uz zit v cr a hlavne se naucit cesky'''"""
18 velká fraška
ondra - 16.05.2009, 11:53:21
Každý víme jaká komedie to byla, dobrý namět pro amerického režiséra na SCI-FI film.Tento president není demokrat jak tvrdil při novoročním projevu.Ale arogant!!!!
Přidání komentáře

Komentáře nemoderuji, ale nevhodné texty budou zmizeny...

Tip: číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na jiný komentář

Pozn.: osobní vzkazy směřujte POUZE na můj e-mail, děkuji.